top of page

ELEKTROSTYMULACJA DLA OSÓB STARSZYCH


Osoby starsze, podobnie jak osoby w każdym wieku, powinny być aktywne fizycznie, co daje korzyści w postaci lepszego stanu zdrowia i lepszej jakości życia.

Siedzący tryb życia, utrata masy mięśniowej (sarkopenia), osłabienie kości (osteopenia), mogą być przyczyna zmniejszenia mobilności i pojawienia się różnorodnych chorób.

Trening z elektrostymulacją zwiększa wydolność i poprawia skład ciała, poprawiają stan zdrowia i jakość życia osób starszych.

Czym jest elektrostymulacja dla osób starszych?

Elektrostymulacja jest metodą mającą szerokie zastosowanie w obszarze fitnessu.

Wykorzystuje ona system, który emituje impulsy elektryczne wywołujące skurcze mięśni, a to w połączeniu z ćwiczeniami poprawia efekty.

Czy elektrostymulacja jest odpowiednia dla osób starszych?

Elektrostymulacja pomaga uniknąć atrofii mięśni, wzmacnia je, zwiększa poziom siły, stabilność stawów i pomaga leczyć przykurcze mięśni. Dużą korzyścią związaną z EMS jest to, że pozwala na trenowanie mięśni położonych o wiele głębiej bez wywoływania przemęczenia układu nerwowego.



Czy elektrostymulacja mięśni jest efektywna?


Profesjonalna elektrostymulacja jest efektywna. Efektywność urządzeń do elektrostymulacji pomaga zapobiegać wystąpieniu wyniszczających chorób oraz zwiększa poziom siły dla większej stabilności stawów.


Korzyści elektrostymulacji dla osób starszych


Osoby starsze mogą doświadczać utraty masy mięśniowej oraz kostnej, co skutkuje obniżeniem mobilności. Osoby w podeszłym wieku mogą uzyskać wiele korzyści z wykonywania ćwiczeń fizycznych, ponieważ pozwalają one uniknąć im wielu schorzeń, więc dodanie elektrostymulacji do ich aktywności sportowej poprawi wydolność i zdolności motoryczne.


Większość badań wskazuje na pozytywny wpływ treningu oporowego na masę mięśniową i zdolności funkcjonalne u osób starszych. Jednakże pewne ograniczenia i awersja do ćwiczeń fizycznych ograniczają ilość regularnych treningów. Większość osób starszych nie osiąga zalecanej ilości ćwiczeń pozwalających na uzyskanie efektu w postaci zwiększenia siły czy ilości masy mięśniowej i to spowodowało, że środowisko medyczne przeprowadziło badania z wykorzystaniem elektrostymulacji u pacjentów o tym profilu.


Wolfgang Kemmler przeprowadził badania dotyczące wpływu elektrostymulacji całego ciała na jego skład u kobiet w podeszłym wieku z ryzykiem sarkopenii. Kobiety w wieku 76 lat, szczupłe, nie uprawiające sportu, wykonywały treningi grupowe EMS przez 18 minut, w 3 sesjach przez ponad 14 dni i zostały porównane do wyników średnio aktywnej grupy kontrolnej. Skład ciała został zbadany przy pomocy rentgena i testów siły maksymalnej brzucha i nóg. Po 54 tygodniach badania, zauważono znaczące różnice pomiędzy obiema grupami w zakresie masy mięśni szkieletowych, tkanki beztłuszczowej i maksymalnej siły izometrycznej.


Kemmler, W. Bebenek, M. Engelke, K. & von Stegel, S. (2014. Wpływ elektrostymulacji całego ciała na skład ciała w starszych kobiet z ryzykiem wystąpienia sarkopenii: Test treningu i elektrostymulacji (TEST-III). (Dordrecht, Netherlands), 36(1), 395-406.


Hiszpańskie badania opublikowane z Experimental Gerontology wykazały, że jednym z głównych czynników na które wpływa wiek jest stopniowa utrata masy mięśniowej i poziomu siły w odcinku lędźwiowym. To wywołuje poważne konsekwencje dla codziennej aktywności, zmniejszając niezależność i zwiększając ryzyko upadków i hospitalizacji. Jednakże badania wykazały możliwość poprawienia stanu zdrowia pacjentów poprzez użycie elektrostymulacji nerwowo - mięśniowej połączonej z ćwiczeniami o niskiej intensywności.


Badania zostały przeprowadzone na osobach w wieku pomiędzy 75 i 96 rokiem życia, które mieszkają z domach opieki i były w stanie wykonywać codzienne aktywności samodzielnie. Zostały podzielone na 3 grupy wykonujące różne typu ćwiczeń kolana o niskiej intensywności. Pierwsza grupa, wykonywała ćwiczenia wykorzystując dobrowolne skurcze mięśni, druga grupa korzystała wyłącznie z elektrostymulacji, a trzecia wykonywała ćwiczenia w połączeniu z elektrostymulacją.


Wnioski z badań wskazują, że średnia lub niska intensywność ćwiczeń poprawia poziom masy mięśniowej i podnosi stopień niezależności osób starszych. Ale, dodatkowo, jeśli połączymy te ćwiczenia z elektrostymulacją, ilość masy mięśniowej zwiększa się w o wiele większym stopniu, w szczególności masa mięśniowa - mięśni czworogłowych, w których ilość tkanki mięśniowej zwiększyła się o 42%.


Ocena z wykorzystaniem ultrasonografu wykazała, że podczas gdy osoby w pierwszych dwóch grupach uzyskały poprawę ilości masy mięśniowej o 16 do 30 procent, podczas gdy w grupie wykonującej ćwiczenia ćwiczenia połączone z elektrostymulacją uzyskały zwiększenie ilości masy mięśniowej o 42 procent, a także znaczącą poprawę poziomu ogólnej mobilności.

5 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page